De tentoonstelling 100 jaar Mondriaan in het Gemeentemuseum Den Haag mag u niet missen als u een bezoekje brengt aan Zee Zand Zilver.
Zee Zand Zilver bevindt zich op nog geen 200 meter van het Gemeentemuseum, in het gezellige winkelgebied (De fred en Aert van der Goes) met meer dan 100 speciaalzaken.

Als opwarmertje hier wat achtergrond informatie over deze unieke tentoonstelling over Mondriaan en De Stijl.

AMSTERDAM

Op jonge leeftijd wordt al duidelijk dat Piet Mondriaan (1872-1944) een groot talent heeft voor tekenen. In 1895 rondt hij zijn studie aan Rijksacademie in Amsterdam af en maakt al gauw naam als landschapsschilder. Van tijd tot tijd trekt hij erop uit, naar het Zeeuwse Domburg of het Brabantse Uden. Hier waant hij zich vrij van traditie en experimenteert hij met zijn vormentaal en kleurgebruik. Hij schildert frivole en felgekleurde molens, appelbomen, kathedralen en duinlandschappen. Hij is consequent op zoek naar het nieuwe, en droomt van een kunst voor een nieuwe moderne wereld.

PARIJS

Op zijn 39e, in 1911, gooit hij zijn leven radicaal om. Hij zegt zijn huis in Amsterdam op, verbreekt zijn verloving en brengt zijn werk onder bij vrienden. Hij gaat zijn geluk beproeven in de bruisende kunstwereld van Parijs. Hij ontmoet er internationale kunstenaars, schrijvers en intellectuelen, die allemaal op zoek zijn naar een moderne, vooruitstrevende kunst. Hij maakt er kennis met het kubisme van Pablo Picasso, waardoor hij steeds meer zijn eigen weg durft te gaan en abstracter gaat werken. Hij wil de zichtbare werkelijkheid terugbrengen tot de absolute essentie: een ritme van vlakken en kleuren, horizontalen en verticalen. Zo komt hij tot zijn beroemde stijl, waarmee hij de energie van het moderne stedelijke leven waar hij zo van houdt, kan weergeven.

LONDEN

Als de Tweede Wereldoorlog dreigt en de nazi’s Mondriaans kunst tot entartet verklaren, vlucht hij in 1938 naar Londen. Met hulp van kunstenaars Naum Gabo en Ben Nicholson vindt hij er een appartement in Hampstead dat hij al snel omtovert in typische ‘Mondriaan stijl’. De nieuwe omgeving inspireert hem en hij gaat hard aan het werk, maar duikt ook -net als in Amsterdam en Parijs – in het sociale leven. Samen met Peggy Guggenheim en Virginia Pevsner gaat hij regelmatig dansen in jazz clubs. Hij ontwikkelt een passie voor de speelse figuren van Walt Disney, die net de eerste lange animatiefilm Sneeuwwitje heeft uitgebracht. Hij stuurt Disney ansichtkaarten naar zijn broer die hij ondertekent met ‘Sleepy’. Mondriaan krijgt mogelijkheden om te exposeren in belangrijke galerieën, maar ondanks zijn succes en plezierige leven in Londen groeit ook hier zijn angst voor de nazi’s en na twee jaar vlucht hij naar New York.

NEW YORK

In New York leert Mondriaan op zijn 68e een nieuwe wereldstad kennen, met gloednieuwe muziek – de Boogie Woogie – en een bruisend uitgaansleven. Hij geniet er met volle teugen van. De nieuwe energie mondt uit in zijn laatste meesterwerk, Victory Boogie Woogie, dat na zijn overlijden in 1944 onafgemaakt op zijn schildersezel in zijn atelier achterblijft.

Meer informatie te lezen op de website van het Gemeente Museum

(met dank aan het Gemeente museum voor deze tekst)