Project Description
Al op jeugdige leeftijd raakte Anneke in de ban van het oermateriaal klei. Later ontdekte zij ook haar voorliefde voor taal. Lange tijd hebben beiden sluimerend en onafhankelijk van elkaar bestaan.
Pas tijdens haar opleiding tot keramiste aan het Crabeth College in Gouda hebben klei en taal elkaar gevonden. Hoewel niet onverdienstelijk op de draaischijf, heeft zij daar een bewuste keuze gemaakt voor het werken met platte vlakken. Dit gaf haar de mogelijkheid taal in alle verschijningsvormen te gebruiken als decoratie op haar objecten.
Reizen naar verre oorden vormen een belangrijke inspiratiebron. Naast de vaasobjecten, kenmerkend aanwezig vanaf haar vroegste periode en met een grote verscheidenheid aan vormen: uitbundige krullen, grillige breuklijnen en elegante buigingen, ontstaan daardoor steeds nieuwe objecten. Gefascineerd door piramides, paleizen en pagodes heeft de architectuur zijn intrede gedaan, inmiddels gevolgd door karikaturale dierfiguren. De decoraties, soms in sprookjesachtige tinten, dan weer in sterke kleuren, vinden altijd hun oorsprong in taal. Taal in alle verschijningsvormen. Westerse kalligrafie naast oosterse karakters, computertaal naast prehistorische symbolen, romantische po ë zie naast markante uitspraken.
Recent is haar buitenwerk. Monumentale tegelplateaus, gevangen in staal. Simpele rechthoeken, sterk van vorm en materiaal. Afsluitend en toch diffuus. Weer en wind trotserend. In opdracht van de gemeente Aalsmeer is inmiddels aan de rand van het dorp, op de grens van wind en water, de mijmerbank geplaatst. In 2007 was werk van Anneke te vinden in de Keukenhof waar diverse objecten, vallend onder de gemeenschappelijke noemer ‘ stoel ’ , werden geplaatst tussen tulpen, narcissen, krokussen en hyacinten.
Exposities en opdrachten volgen elkaar in snel tempo op. Anneke blijft daarbij zichzelf echter trouw en is niet geneigd tot enige concessie. Haar lijfspreuk is:
Work is the great reality
Beauty the great aim